"Árnyék mögött Fény ragyog,
nagyobb mögött - még nagyobb,
amire nézek: az vagyok."
( Dr. Gyökössy Endre )

2012. szeptember 12., szerda

A szem a lélek tükre


Mindenki ismeri ezt a mondást. Szemünkben valóban visszatükröződnek a pillanat történései, hangulatai, de meglátszanak az általános, ránk jellemző alapérzelmek is. Kultúránkban ellentmondásos, hogy szabad-e valakinek a szemében nézni, vagy sem. Aki sohasem néz a másik szemébe, az lehet gátlásos, de az is lehet, hogy attól fél: meglátszik a szemében, hogy rosszban sántikál.


A filmekben szereplő „rosszfiúk" hagyományosan fekete napszemüveget hordanak, hogy félelmetesebbek legyenek: akinek nem látjuk a tekintetét, arról azt sem tudjuk, mire készül. Az sem jobb, ha valaki ránk mered: ez zavarba ejtő, fürkésző, támadókész vagy kihívó szándékot jelez.

A kozmetikus, sminkes vagy fotós szakmában a szó szerint vett „szembenézés" afféle hivatali kötelesség. A szem az arcnak az a részlete, amely leginkább meghatározza a karakterét, ezért hangsúlyozása kulcsfontosságú. A pillantás viszont „lelkünk lámpása". Lássuk, mit árul el lelkünkről ez a „lámpás"!

„Nagymama, miért olyan nagy a szemed?"

Szemünk lehet mélyen ülő, vagy többé-kevésbé kidülledő. Ha megfigyeljük, a szemgolyó akár egy napon belül is változtatja mélységi elhelyezkedését koponyánkban, hiszen rostos felfüggesztése igen érzékeny, elsősorban a pajzsmirigy-hormon változásaira reagál. Az érzelmek nyelvén kifejezve ezt: a nagy, kidülledő szemek gazdája kíváncsi a világra, vállalkozó szellemű és vonzza az (érzelmi) kockázat. Sok valóságshow-szereplő hölgy arcán látunk ilyen szemeket. A hatalmas szemek a kisgyerekekre is jellemzőek. A „csillagszemű" gyerekek általában szeretnek szerepelni, a figyelem középpontjában lenni.

Az apró, mélyen ülő szemek tulajdonosa jóval félénkebb. A szóbeli jelentés, felköszöntés-mondás vagy más nyilvános szereplés az apró szemek gazdáját megijeszti. Van, aki szinte „a kút mélyéről" figyel. A titokzatosság, látszólagos érzelmi hűvösség és hallgatagság mögött mély érzések húzódnak meg - a mélyen ülő, apró szemek gazdája nem teszi érzéseit a kirakatba. Jellemző, hogy a gátlásos szinglit alakító Renée Zellweger ilyen szemekkel néz. Az ügyes kikészítés nagyobbnak tünteti fel a női szemeket, így magabiztosságot kölcsönöz tulajdonosuknak.

A szemek látszólagos nagyságát a szemhéj jellege is befolyásolja. Idősebb korban a szemgolyó feletti laza rostos kötőszövet szinte mindenkinek megereszkedik, egyfajta „redőnyt" alkotva. A „redőny" szerepe hasonlít egyfajta szűrőhöz: kiszűri a világból az ingereket, benyomásokat, véleményeket. Ezért a „redőnyös" szemű ember nehezen befolyásolható, önálló véleménye van a dolgokról, és a maga feje után megy. Nézzük csak meg a munkahelyi vezetők vagy a politikusok szemét! Az ilyen szemű ember nemigen hallgat tanácsadókra, inkább ő az, aki tanácsokat ad. Emiatt ez afféle „anyós-szem". A „redőny" hiánya nyitottságot és gyors döntéshozási képességet jelez: semmit sem szűr ki a világból. Ilyen szemei voltak Teréz anyának, de Gábor Zsazsának is!

Az is előfordul, hogy a két szemen nem egyforma a szemhéj. Gyakran egyszerűen fáradtság okozza az izmok egyenlőtlen elernyedését, de az is lehet, hogy tartósabb kiegyensúlyozatlanság, belső konfliktus. Az ilyen ember nehezen dönt, hiszen szó szerint nem egyformán látja a világot a két szemével. Néhai miniszterelnökünknek, Antall Józsefnek voltak ilyen szemei. Talán meglepő, de a kisebb szemhéj-aszimmetriákat egy kis tornázás megszünteti!

A „redőny" szintén képes órák alatt feljebb vagy lejjebb ereszkedni aktuális állapotunktól függően. Ha tükörbe nézve azt látjuk, hogy a szokottnál lejjebb van a „redőny", akkor már nem érdemes tanulni. Egy kis pihenés ilyenkor csodákat tesz.

Az alsó szemhéj is megereszkedhet, olyannyira, hogy látszik az írisz alatt egy fehér sáv. Ez erős érzelmi kimerültséget jelezhet, aminek gazdája esetleg nincs is tudatában. Lehet, hogy egy nehéz nap után este a tükörben ezt látjuk, másnap reggelre azonban nyoma sincs. Ha állandósul ez a „spániel-szem", érdemes utána nézni, vajon mi merít ki ennyire. Az alsó szemhéj megereszkedése jól nyomon követhető Diana hercegnő vagy Zámbó Jimmy fényképein.

A szemgolyó színes része, a szivárványhártya a pupillához hasonlóan egy izomgyűrűtől övezett terület. Ez a gyűrűsizom is képes megfeszülni vagy ellazulni. A szorongó embernek teste összes izma feszesebb a kelleténél, és ez a szem gyűrűsizmainál is látszik. Az ilyen ember vagy hallgatag, vagy a feszültségeit „hisztizésben" vezeti le (gondoljunk Győzikére, Naomi Campbellre). Érdekes megfigyelni, hogy egy kellemes masszázs után mennyivel nagyobb lesz az írisz! Az izmok ellazulása egyben lelki ellazulást is jelent. Hallgatag vagy ingerlékeny társunk ilyenkor könnyebben fog érzelmileg megnyílni. Nézzünk a szemébe, mielőtt érzelmi témákra térnénk! Kisgyerek korában még mindenkinek hatalmas a szivárványhártyája: nem is okoz gondot a kicsiknek az érzelmek kifejezése. Akinek felnőtt korában is nagy az írisze, az hangsúlyozottan érzékeny, érzéki és érzelmes lény. Az ilyen ember szenved attól, ha nem tudja önmagát kifejezni, megmutatni a világnak érzései gazdag világát. Emiatt a „hivatásos önkifejezők", a színészek, énekesek, sztárok világában gyakran látunk ilyen szemeket. A szivárványhártya izmát nem lehet művileg kitágítani, ellentétben a pupillával, amely szintén nagyon érzékeny izomgyűrű. A régi idők hölgyei belladonnát (egyfajta növényi kivonat cseppjeit) hintették a szemükbe, hogy pupillájuk érzékien kitáguljon, így vonzóbb, csillogóbb legyen a tekintetük. Ma a fényképek retusálásával érnek el hasonló hatást...

A szemek állása is sokat kifejez. A szem külső sarka állhat lejjebb vagy feljebb, mint a belső. Akinek felfelé áll a külső szemzuga, azt „macskaszemű"-nek érezzük, esetleg - rókaképűnek. A „cicaszemek" tulajdonosa optimista, szeretné a dolgokat szebbnek látni, mint amilyenek, és ha szembesül a valósággal, azt nagyon a szívére veszi. Akinek lefelé biggyed a szeme sarka, az épp ellenkezőleg: hajlamos sötétebben látni a dolgokat a valóságnál. Az ilyen ember hajlamos az „én megmondtam!" kijelentésekre, érzelmi barométere lefelé tendál. Nem véletlen, hogy a szemhéj kontúrozásánál inkább kissé felfelé húzzuk a ceruzát! A lefelé álló szemek gazdájának jó a kritikai érzéke, mert első sorban a világ visszásságait veszi észre, emiatt - talán elsőre meglepő módon - a hivatásos humoristák szeme rendszerint ilyen. Egyáltalán nem optimisták, „humorban nem ismernek tréfát". Ha ez a szemállás a „redőnnyel" is kombinálódik, éles szemű, kritikus és befolyásolhatatlan megfigyelővel van dolgunk. Ilyen Havas Henrik szeme.

A szemek lehetnek közel- vagy távol ülőek. A közel ülő szemek gazdája szó szerint szűkebb spektrumot tekint át, ezért gyakran kritikus, vagy lelkiismereti aggályokkal bajlódó. Túlságosan szigorúnak, precíznek tűnhet. Jellegzetesen ilyen szemei vannak Károly hercegnek. A távol ülő szemek tulajdonosa sokkal elnézőbb - szó szerint! Mivel szélesebb sávban lát, megbocsátóbb, olykor túlságosan is. A saját hibáit is megbocsátja, ezért például lelkiismeret-furdalás nélkül késik el. Ezzel együtt a távol ülő szemeket vonzóbbnak találjuk, és optikai trükkökkel valóban növelhető a szemek közötti látszólagos távolság.

Szöveg: Halász Alexandra


Forrás: Magyar Természetgyógyászok Szövetsége

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése